Anmeldelse: Den første af Justin Cronin

19.06.17
Den første, eller The Passage på engelsk, er en episk science fiction dystopi om en vampyrvirus der udrydder menneskeheden. Romanen starter ud i 2016 i USA og følger de væsentligste mennesker, der havde med virussen og udbruddet at gøre, men meget af handlingen foregår også langt ude i fremtiden efter at verden er gået under. Vi følger derfor flere synsvinkler blandt andet FBI agenten Brad Wolgast, der kidnapper pigen Amy til et eksperiment, men får kolde fødder, samt den unge Peter Jaxon der 92 år ude i fremtiden bor i en isoleret koloni og drømmer om at komme ud og se verden. Men viralerne, som de i fremtiden kalder de vampyrlignende væsner, har overtaget verden og ingen rejser bare ud uden en planlagt ekspedition.

Viralen er en original skabning, der giver et frisk pust til vampyrmyten. Cronin har formået at skabe en art vampyr, der ikke er set før. De er både videnskabelige og magiske og giver dermed romanen træk fra både science fiction og fantasy. En af de største mysterier serien igennem er, hvad viralerne egentlig er, hvordan de agerer og hvorfor, udover selvfølgelig hvordan man kan udrydde dem.

Der er mange karakterer at holde styr på, men alle er velskrevet. De har deres egne klare personligheder og små individuelle sideplots. Man får lyst til at læse videre om dem. Amy er den centrale karakter i serien. Hun er med hele vejen, fra 2016 til 1000 år frem. Hun er udødelig som viralerne, men uden blodtørsten. Ingen ved hvorfor, mindst af alt hende selv, men hun er speciel og måske nøglen til at redde verden.

Peter Jaxon er romanens anden hovedperson, som vi følger i fremtiden. Hans hjem i kolonien er truet, da deres udstyr og batterier er ved at svigte, og det beskyttende lys på muren snart vil gå ud.

Skæbnen vil, at Peter og Amy mødes, og efter en kædereaktion af begivenheder må en gruppe forlade kolonien for at lede efter andre overlevende og hjælp til deres svindende lys. Verden er ikke som de troede, og ekspeditionen bliver snart forvandlet til en overlevelsesmission. Der er noget derude, som er værre end de viraler, de kender, og verden er på vej mod dens undergang for anden gang.

Den første er en tyk bog, og de næste i serien bliver ikke kortere, men historien er medrivende, universet gennemarbejdet og mysterierne mange. Anden del i serien hedder De tolv og tredje del Spejlbyen.

Anmeldt af: Litteraturvidenskabsstuderende Mette Lauritsen