Knæk læsekoden sammen
Knæk læsekoden sammen

Knæk læsekoden sammen

Længe før skolestart kan du hjælpe børn til at blive gode læsere ved at gøre tegn, skrift og bøger til en naturlig del af hverdagen.

Børnehavebarnet kan sagtens lære at genkende tegn – både tal, bogstaver og symboler

Gør opmærksom på tegn, når I møder dem. På navneskilte, på mælkekartoner og i gadebilledet. Barnet skal forstå, at man kan bruge tegn til at kommunikere. At tegn kan skabe interaktion. Hvad betyder det, når man sætter en smiley i en sms? Eller når Mor lægger en seddel med et hjerte i madkassen?

Når I læser bøger sammen, er det en god idé at pege på teksten, mens I læser. Det hjælper barnet til at forstå, at der er en sammenhæng. Tal om historien både undervejs og bagefter.

Lad også gerne barnet selv "legeskrive" små beskeder eller huskelister.

Børnene lærer at læse og skrive i skolen. Men derhjemme kan forældrene bakke op ved at gøre bøger og læsning til en hyggelig og naturlig del af jeres liv. Det gør du ved at have bøger i hjemmet, læse og skrive sammen.

Brug kroppen til at lære tal og bogstaver

Med Lotte Sallings bog 'ALFABET-ATLET' (2018) kan børnene lære alfabetet at kende med kroppen og lege bogstaverne ind med rim og motorik, både sammen og hver for sig. Der er et vers til både store og små bogstaver i hele alfabetet. Vi har her fået lov at bringe de fine kropsbogstaver, tegnet af Dina Gellert. Lige til at printe og bruge som billedkort - for eksempel i en skumterning med billedlommer.

Klik her for at hente hele atlet-alfabetet: https://www.sprogsporet.dk/sites/default/files/user7/Alfabetatlet.pdf (nyt vindue)

Du kan også låne bøgerne på biblioteket.

Kender du Dina Gellerts billedbogs-ABC om den lille badeand, der stikker af fra Annas badekar og drager ud på eventyr? Til bogen medfølger en A-B-CD med musik af Sille Grønberg og Palle Windfeldt.

Nu kan I opleve musik og bog på en række små film. Klik ind og lær alfabetet med Sille & Palle – enten med bogen i hånden eller ved at nyde Gellerts farverige illustrationer i videoerne.