Aktionsmale-forløb om farver

Med aktionsmaling skaber man abstrakte malerier – værker der har fokus på hvordan ting kan fortolkes og føles. Farver kan føles forskelligt alt afhængig af humør, lys, materialer m.m. Med dette aktionsmalings-forløb kan I snakke med børnene om hvordan sort, blå, rød, gul og hvid kan føles og I får mulighed for at vise børnene at man kan male med meget andet end pensler. Forløbet er delt op, så i kan arbejde med en farve hver dag.

Det skal I bruge:
Farvebogen fra Biblioteket – eller en anden god bog om farver
En iPad eller andet der kan afspille YouTube links evt. projekteret op på væggen eller på whiteboard
Hvid karton – A4: et ark til hvert barn og voksen
Klemmer: en klemme pr. barn og voksen
1 tørresnor med plads til at hænge hvert ark op med klemmen

Til sort:
Sort akryl maling
Nogle legetøjsbiler, der kan tåle at blive vasket i vand. Gerne en pr. barn. Eller glaskugler. 
En skotøjsæske med plads til et A-4 papir. 
Video af traffik om aftenen: https://www.youtube.com/watch?v=fh3EdeGNKus&t=26s

Til blå:
Blå akrylmaling
Et glas vand
En ske eller rørepind
En pipette eller en lille teske
Et halvt sugerør til hvert barn
En fjer til hvert barn
Lyd og video: Hav og himmel: https://www.youtube.com/watch?v=jZkOR1LF-9I

Til rød:
Pastelkridt: røde/pink/lyserøde pastelkridt. Hvert pastelkridt kan deles i mindre stykker.
Noget at servere pastelkridt på, som f.eks. en underkop eller et stykke køkkenrulle (så der ikke kommer kridt overalt)
Eventuelt hårspray til at fiksere med (behøves ikke)
Dufte: Rose – I kan eventuelt blande et par dråber æterisk-olie med rose i lidt vand i en blomsterforstøver og sprøjte lidt rundt i lokalet. Vær opmærksom på, at det kan dufte kraftigt. I kan plukke en frisk rose og lade børnene snuse til den eller knuse lidt rosenblade og putte dem i et te-filter og lade den gå på omgang, så alle kan dufte roserne.
Lyd: La vie en rose: https://www.youtube.com/watch?v=kFzViYkZAz4
Eventuelt: Mærke: Varmedunk – gerne en rød varmedunk eller en varmedunk der er pakket ind i rødt pudebetræk.

Til gul:
Gul akryl maling
Tallerkner til at servere malingen på. Der skal kun et par klatter maling på hver tallerken.
Gule runde balloner – en pr. barn og voksen og et par ekstra til hvis nu…
Lyd & Video: Cikader og gyldne marker: https://www.youtube.com/watch?v=I4o87O4Pd_k

Til hvid:
Hvid akryl maling
Vatpinde
Sølv eller hvid glimmer
En avis eller et skotøjsæskelåg til hvert barn og voksen til underlag (til at fange glimmer på).
Sne og klavermusik: https://www.youtube.com/watch?v=AmwCDjuKAEQ
Mærke: Isterninger og et glas/balje med vand

DAG 1: SORT:
Se på billederne af store sorte dæk og lyt til lydfilen med traffiklyde. Hvis I kan holde det ud, kan I lade lydfilen spille i baggrunden under hele maleøvelsen. Hvert barn og voksen får et stykke hvidt karton. Skriv navn på bagsiden af papiret. Læg først den ene voksnes hvide karton i en åben (skotøjs)æske. Sæt 3 små klatter sort maling på kartonen. Giv den voksne en lille legetøjsbil og lad den voksne køre med bilen gennem malingen, så der kommer sorte dækspor rundt på papiret. Hæng værket til tørre på tørresnoren. Herefter prøver børnene på skift at male med en legetøjsbil og værkerne bliver hængt til tørre. Hvert barn maler på skift med en legetøjsbil. 
Alternativt: I kan bruge glaskugler og vippe dem frem og tilbage gennem malingen rundt på papiret og lave vrummm vrummm lyde imens i stedet. 
Idé: I kan eventuelt have forberedt et legehjørne med biler, til de børn der enten har malet eller som venter på tur. 

Forældredokumentation: 
Et lamineret billede af sorte dæk med teksten: I dag har vi arbejdet med farven SORT. Spørg gerne dit barn hvordan sort kan lyde? Og hvordan man kan male med biler? Se i øvrigt de flotte værker på tørresnoren.

DAG 2: BLÅ:
Tag lidt blå akrylmaling og bland det med lidt vand med en ske eller rørepind. Malingen skal være helt opløst i vandet – men samtidig skal det ikke være alt for vandet. Test blandingen inden maleøvelsen, ved at dryppe et par store dråber på et papir og puste til dem. Blandingen skal kunne bevæge sig g efterlade et spor. Når I har fundet den rette konsistens, er I klar! 
Se i bogen og find farven blå. Se billederne af havet og himlen og lyt til lydfilen af med vand og luft. I kan eventuelt lade lydfilen spille under hele maleøvelsen. Tag værkerne ned fra tørresnoren og giv hvert barn og voksen deres værk. Start med at lægge en fjer på hvert værk og giv hvert barn og voksen et halvt sugerør. Lad nu børnene puste til fjeren gennem sugerøret. Snak om at vind kan være kraftig og svag og se hvordan det påvirker hvordan fjeren bevæger sig. Når alle har fundet godt ud af at puste i sugerøret (I kan eventuelt kalde det et pusterør i dag – ikke et sugerør), kan I samle fjerene sammen og dryppe et par dråber af malevand-blandingen og børnene kan puste dem rundt på deres værk. Værkerne hænges herefter til tørre. 
Idé: Hvis børnene kan lide at lytte til (og eventuelt se på) havet, kan I sprede madrasser ud og lade børnene ligge og slappe af til lyden af bølgerne. I kan eventuelt ae dem med fjer undervejs og/eller lave en mindfullness øvelse. Man kan finde flere muligheder på YouTube under ”Drømmerejse for børn”.

Forældredokumentation: 
Et lamineret billede af havet med teksten: I dag har vi arbejdet med farven BLÅ. Spørg gerne dit barn hvordan blå kan lyde? Og hvordan man kan male med luft? Se i øvrigt de flotte værker på tørresnoren

DAG 3: RØD:
Se billederne i bogen af farven rød og lyserød. Sæt ”La vie en rose” af Edith Piaf på og lad børnene snuse til rosen-duft og holde varmedunken på skift. Snak om hvordan rød føles og dufter. Tag værkerne ned fra tørresnoren og vis på jeres eget værk, hvordan man kan lave streger - både lige og bølgede og gerne en rød og en lyserød ved siden af hinanden – med pastelkridt på papiret og hvordan man kan tvære i stregerne efterfølgende og mikse farverne sammen med fingrene. Vis børnene at det er ok, at få helt farvede fingre. Det kan sagtens vaskes af igen. Giv hvert barn et stykke rød, pink og lyserødt pastelkridt og lad dem tegne og tvære farverne rundt. Sæt gerne ”La vie en rose” på igen og spray eventuelt med lidt mere rosen-duft. Spray eventuelt værkerne med hårspray fra en armslængdes afstand udenfor for at fiksere pastelkridtet. Det behøves dog ikke. Hæng værkerne op på tørresnoren igen, når de er færdige.
OBS! Vær klar til at hjælpe børnene med at vaske fingrene grundigt efterfølgende!
Idé: I kan eventuelt indrette en rød hule på stuen. Sæt rødt papir eller karton op med tape på undersiden af en bordplade – eller pynt med billeder af røde ting (det kan eventuelt være collager børnene selv er med til at lave). Dæk derefter bordet med et rødt stykke stof (f.eks. en dug eller et lagen), der er så langt, at det går helt ned til gulvet. Lav eventuelt en indgang til hulen ved at sætte en flig dugen op med en klemme.  Læg røde tæpper og puder på gulvet. Lad børnene finde andre ting på stuen, der er røde, de kan indrette hulen med. Hvis I har et pleksiglas spejl eller lignende, er det sjovt at lade børnene spejle sig selv i alt det røde i hulen.

Forældredokumentation: 
Et lamineret billede af røde roser med teksten: I dag har vi arbejdet med farven RØD. Spørg gerne dit barn hvordan rød kan dufte? Og hvordan man kan tegne med fingrene? Se i øvrigt de flotte værker på tørresnoren.

DAG 4: GUL:
Pust en rund ballon pr. barn og voksen halvt op og bind knude på. Hav gerne et par ekstra oppe i ærmet, hvis nu nogle skulle springe. Læg ballonerne i en uigennemsigtig pose eller kurv med tæppe over.
Se på billederne i bogen af gul. Sæt filmen på med solskin og lydfilen på med fuglesang og kvidren. Fortæl børnene at I i dag skal male med gul - og gul er jo en glad og frisk farve, så derfor skal de male med noget, der er sjovt og som gør en glad. Det de skal male med, er i denne her kurv – og det vil meget gerne ud og lege med børnene. Slip alle ballonerne fri og lad børnene lege med dem og fange deres egen pensel. Når I er klar, får hvert barn og voksen en ballon og I sætter jer ved bordet. Værkerne tages ned fra tørresnoren og uddeles. Demonstrer på eget værk, hvordan man kan ’male’ med balloner, ved at dyppe den runde del af ballonen i malingen – ganske let – og bagefter trykke den blidt ned på ens værk, så der kommer en glad rund gul form på ens værk. Herefter får alle børnene lov til at duppe gule former på deres værk med ballon. 
Alternativt kan I lege med balloner og have én ekstra ballon til at male med, som I kan hjælpe et barn af gangen med at duppe med.
Værkerne hænges herefter til tørre på snoren igen.
Idé: Både mælkebøtter og smørblomster blomstrer måske endnu og tusind fryd og kamilleblomster med deres karakteristiske gule centre. Se om I kan finde nogle af dem udenfor og lav eventuelt et gult ’maleri’ ved at male med mælkebøtter enten på fliser udenfor eller på et stykke hvidt papir og pluk et par blomster udenfor I kan lægge mellem mellemlægspapir og presse i en bog i et par uger. 

Forældredokumentation: 
Et lamineret billede af en gul ballon med teksten: I dag har vi arbejdet med farven GUL. Spørg gerne dit barn hvordan gul kan føles? Og hvordan man kan male med en ballon? Se i øvrigt de flotte værker på tørresnoren.

DAG 5: HVID:
Put en masse isterninger i en balje eller alternativt et par isterninger i et glas og top halvt op med koldt vand. Lad isterningerne smelte en lille smule. Sæt derefter filmen på med dalende sne med lyden af snestorm. Lad børnene mærke på det iskolde vand og prøv at lade dem gætte, hvilken farve I skal male med i dag. Der kan komme mange bud! Og de er alle sammen gode. Fortæl at I kom til at tænke på sne og frost, da I tænkte på hvid – lige som på billedet i bogen - og at I derfor i dag skal male fine snefnug på jeres værk. Vis hvordan man kan male snefnug ved at dyppe en vatpind i hvid maling og så sætte små dup, der hvor man synes der skal være dalede sne på ens værk. Når man har sat sine dup og mens malingen stadig er våd, kan man drysse glimmer hen over de hvide malingsdupper. Når man har drysset, kan man hælde den overskydende glimmer fra ned på et skotøjsæskelåg eller en avis, så man kan samle glimmeret og hælde den op i et syltetøjsglas med låg, så den kan bruges en anden gang. Giv hvert barn deres egen vatpinds-pensel og et stykke pap eller andet med en lille klat hvid maling på (man kan altid få mere – men ikke mindre maling!) og lad dem duppe sne på deres værker. Når de er færdige med at male, kan I hjælpe dem med, at de på tur kan drysse glimmer på, og få hjælp til at ryste overskydende glimmer af. Hvis I bruger et skotøjsæskelåg, kan I vente med at samle den overskydende glimmer i et syltetøjsglas, til alle børnene har fået drysset færdigt. Hæng derefter de færdige værker op på tørresnoren. 
Idé: Hvidt lys består af alle farver. Det kan man blandt andet se, når det hvide lys brydes i en prisme og danner regnbuer. Hæng f.eks. en prisme i en solstråle i vinduet og se alle farverne, der er i det hvide lys danse som regnbuer i rummet. I kan også blæse sæbebobler og se hvordan det hvide lys brydes i hele spektres farver i boblerne. En tredje idé er at skabe jeres egne regnbuer i vandstråler. Hvis I stiller jer med ryggen mod solen og sprøjter med en vandslange, kan I skabe jeres egne regnbuer. 

Forældredokumentation: 
Et lamineret billede af et snefnug med teksten: I dag har vi arbejdet med farven HVID. Spørg gerne dit barn hvordan hvid kan føles? Og hvordan man kan male sne? Se i øvrigt de flotte værker på tørresnoren.