Inspiration til dialogisk læsning

Slagelse Bibliotekerne vil gerne give dig inspiration til en lidt anden måde at læse bøger på – nemlig dialogisk læsning.

Dialogisk læsning er egentlig blot en måde at tale om det man læser. Grunden til at Slagelse Bibliotekerne gerne vil slå et slag for denne type læsning er at al forskning viser at dialogisk læsning er med til at styrke børns:
• ordforråd
• måde at kommunikere på
• sociale egenskaber
• indlevelsesevne

Jo lettere man har ved at udtrykke sig, jo lettere får man også ved at indgå i et socialt fællesskab. Den tyske filosof, Ludwig Wittgenstein, har på et tidspunkt udtalt at: ”Mit sprogs grænser er min verdens grænser” eller sagt med andre ord sproget er nøglen til livets muligheder. Dialogisk læsning er et rigtig godt højtlæsningsredskab, som bidrager til at børn på en skøn måde sammen med deres forældre kan opnå disse egenskaber.

Metoden handler ganske enkelt om, at man læser den samme bog flere gange– men på forskellig vis hver gang. Da børn som regel elsker gentagelser er dialogisk læsning en rigtig fin måde at udbygge læsningen af den samme historie på.

Tips til dialogisk læsning:
• Start med at læse bogen selv, før du læser den med dit barn. Så ved du, hvad den handler om og om den passer til dit barns alder.
• Snak med dit barn om bogens udseende, inden I læser den. Hvad er en titel egentlig for noget? Hvad er en forfatter? Hvad gemmer der sig bag et svært ord som illustrator? Og hvad handler bogen mon om?
• Fortæl dit barn, hvem der har skrevet og illustreret bogen. Stil spørgsmål til dit barn om historien. Det kan være, der var noget, der var svært at forstå, måske noget, der var lidt uhyggeligt, helt skørt, vanvittig sjovt eller måske sørgeligt.
• Spørg ind til handlingen – i for eksempel historien om de tre bukke bruse kan man snakke, hvor de tre bukke bruse skal hen eller hvad trolden mon vil gøre ved dem?
• Der vil ofte være ord eller begreber i historierne, som dit barn ikke forstår betydningen af. Det kan være gamle ord som fyrtøj eller sporvogn. Snak om dem og betydningen af dem. Der kan også være ord, som du gerne vil have, at dit barn bliver i stand til at bruge for eksempel “gengæld” eller “især”. Ordene vil med garanti sætte sig fast i dit barns sproglige bevidsthed, hvis I snakker om dem.

Dialogisk læsning
Lotte Salling forfatter, projekt- og foredragsholder giver her nogle forslag til gode oplæsningsningsbøger fra 2-7 år.
Lotte Salling er uddannet bevægelses- og afspændingspædagog og arbejder med sprog og bevægelsesprojekter på institutioner og skoler.

Litteratur
Du kan finde bøger på Slagelse Biblioteker og Borgerservice eller du kan måske blive inspireret på Læseleg.dk (nyt vindue) 

Materialer

Reservér
  • Bog

Aktive fortællinger, rim og remser : dialogisk læsning med børn

Af Lotte Salling (2008)
Læs mere
Line Kyed Knudsen, Peter Bay Alexandersen: Alexander bliver vred
Reservér
  • Billedbog

Alexander bliver vred

Af Line Kyed Knudsen, Peter Bay Alexandersen (2016)
Læs mere
Reservér
  • Billedbog

Den store snikke snakke bog

Af Ina Victoria Schou Haller, Lea Letén (2015)
Læs mere
Reservér
  • Bog

Billedbogslæsning i skolestarten

Af Susanne Vishof Paulsen (2012)
Læs mere